Je kent ‘m wel. Je post iets. Twijfelt. Of erger: je ziet een spelfout.
Paniekmodus aan.
Dus wat doe je?
๐ Je past het aan.
๐ Of je verwijdert ‘m en plaatst de post opnieuw.
Want: “Dan is-ie beter.”
Nou… foutje bedankt.
LinkedIn houdt daar dus níet van. Sterker nog: je gooit je eigen bereik door de shredder.
Waarom dit zo’n killer is
LinkedIn werkt met een algoritme dat je post eerst test. Een soort mini-audit:
-
Krijgt je post snel reacties, likes, klikken?
-
Of scrollt iedereen er in een rechte lijn overheen?
Daarna beslist LinkedIn of jouw post meer mensen bereikt.
En nu komt het:
-
Pas jij je post aan? Dan gaat die hele audit opnieuw.
-
Verwijder je ‘m en plaats je opnieuw? Dan ziet LinkedIn dat als spam.
Gevolg? Jij krijgt een plekje op het strafbankje. ๐ป
Minder bereik. Minder zichtbaarheid. Minder impact.
Wat moet je dan wél doen?
-
โ Laat je post staan, zelfs met een typo (spoiler: niemand gaat dood van een dt-fout).
-
โ Gebruik de reacties en het bereik als leerpunt voor de volgende keer.
-
โ Wil je écht iets aanpassen? Wacht 12–24 uur en doe het dan pas.
-
โ Vind je je post tóch te goed om verloren te laten gaan? Hergebruik ‘m later in een nieuwe vorm (bijvoorbeeld met andere insteek of visual).
De les
LinkedIn draait niet om perfectie. Het draait om ritme, relevantie en echtheid.
Dus laat je post z’n werk doen.
Wie weet staat je toekomstige klant nét op het punt om te scrollen… en jij gooit de deur dicht omdat je in paniek die ene komma wilde verplaatsen.
Niet doen. Gewoon posten.
En doorgaan. ๐